Lockheed 10A Electra

IMAGE:

Lockheed 10A Electra  poprvé  vzlétl v roce 1934.  Šlo o  první  dvoumotorovou  a  celokovovou konstrukci společnosti  Lockheed  se sídlem v kalifornském  Burbanku. Na vývoji letounu se podílel i mladý konstruktér Clarence „Kelly“ Johnson, který později vedl známou konstrukční kancelář Skunk Works.

Ve  druhé  polovině  třicátých  let  si  Lockheed 10  objednala  řada  světových aerolinek ( KLM,  Qantas,  LOT,  British Airways ),  ale i soukromých provozovatelů,  kteří letoun s kapacitou 10 cestujících používali jako stroj pro přepravu svých manažerů. V roce 1936 zakoupila první letoun Lockheed Electra i zlínská společnost Baťa s cílem použít ho k obchodně-propagační cestě kolem světa.

Na cestu odstartoval letoun poznávací značky  OK-CTA  dne  6. ledna  1937 s ředitelem společnosti  J. A. Baťou  na palubě.  Trať letu vedla přes severní Afriku,  blízký a střední Východ,  Indii,  Thajsko,  Malajsii  a  Indonésii  do  Hong-Kongu.  Pacifik překonala  Electra na palubě lodi do San Francisca.  V  Chicagu byl letoun  OK-CTA  vážně poškozen při nouzovém přistání ve špatném počasí.  J. A. Baťa  rozhodl o okamžitém zakoupení náhradního letounu – OK-CTB.  Na jeho palubě cestu kolem světa dokončil a 1. května 1937 přistál na letišti v Otrokovicích, kde ho vítaly tisíce občanů Zlína.

Letoun OK-CTB  (výrobní číslo 1091)  sloužil u leteckého oddělení firmy Baťa do března  1939.  Ráno  11.3.1939,  jen několik dnů před německou okupací ČSR, letoun naposledy vzlétl z československé půdy na cestu přes Polsko a Francii do Londýna. V roce 1940 byl prodán kanadskému královskému letectvu RCAF, kde v době druhé světové války létal jako cvičný a transportní letoun.

Po válce letoun vystřídal několik soukromých majitelů než ho v roce 2010 získalo do sbírky Letecké muzeum Točná. Po čtyřleté rekonstrukci v USA byl v květnu 2015 přelétnut skupinou českých pilotů z amerického Kansasu přes Kanadu, Grónsko a Island do Prahy.

Letoun OK-CTB pilotovalo několik letců,  kteří se později zapojili v uniformě RAF do boje proti nacistickému Německu.  Baťův šéfpilot  Jan Šerhant,  který s letounem dokončil cestu kolem světa v roce 1937, bojoval u 68. noční stíhací perutě a v roce 1942 sestřelil německý bombardér Dornier 217.

Technické údaje: Lockheed L-10A Electra

    Rozpětí: 16,764 m
    Délka: 11,760 m
    Výška: 3,073 m
    Nosná plocha: 42,577 m2
    Hmotnost prázdného stroje: 2926 kg
    Vzletová hmotnost: 4762 kg
    Motory: 2x Pratt & Whitney R-985 o výkonu 450 hp
    Maximální rychlost: 325 km/h ve výšce 1524 m
    Cestovní rychlost: 306 km/h ve výšce 2926 m
    Počáteční stoupavost: 347 m/min
    Dostup: 6462 m
    Dolet: 1304 km
 
TOP