Lockheed 10A Electra
Lockheed 10A Electra poprvé vzlétl v roce 1934. Šlo o první dvoumotorovou a celokovovou konstrukci společnosti Lockheed se sídlem v kalifornském Burbanku. Na vývoji letounu se podílel i mladý konstruktér Clarence „Kelly“ Johnson, který později vedl známou konstrukční kancelář Skunk Works.
Ve druhé polovině třicátých let si Lockheed 10 objednala řada světových aerolinek ( KLM, Qantas, LOT, British Airways ), ale i soukromých provozovatelů, kteří letoun s kapacitou 10 cestujících používali jako stroj pro přepravu svých manažerů. V roce 1936 zakoupila první letoun Lockheed Electra i zlínská společnost Baťa s cílem použít ho k obchodně-propagační cestě kolem světa.
Na cestu odstartoval letoun poznávací značky OK-CTA dne 6. ledna 1937 s ředitelem společnosti J. A. Baťou na palubě. Trať letu vedla přes severní Afriku, blízký a střední Východ, Indii, Thajsko, Malajsii a Indonésii do Hong-Kongu. Pacifik překonala Electra na palubě lodi do San Francisca. V Chicagu byl letoun OK-CTA vážně poškozen při nouzovém přistání ve špatném počasí. J. A. Baťa rozhodl o okamžitém zakoupení náhradního letounu – OK-CTB. Na jeho palubě cestu kolem světa dokončil a 1. května 1937 přistál na letišti v Otrokovicích, kde ho vítaly tisíce občanů Zlína.
Letoun OK-CTB (výrobní číslo 1091) sloužil u leteckého oddělení firmy Baťa do března 1939. Ráno 11.3.1939, jen několik dnů před německou okupací ČSR, letoun naposledy vzlétl z československé půdy na cestu přes Polsko a Francii do Londýna. V roce 1940 byl prodán kanadskému královskému letectvu RCAF, kde v době druhé světové války létal jako cvičný a transportní letoun.
Po válce letoun vystřídal několik soukromých majitelů než ho v roce 2010 získalo do sbírky Letecké muzeum Točná. Po čtyřleté rekonstrukci v USA byl v květnu 2015 přelétnut skupinou českých pilotů z amerického Kansasu přes Kanadu, Grónsko a Island do Prahy.
Letoun OK-CTB pilotovalo několik letců, kteří se později zapojili v uniformě RAF do boje proti nacistickému Německu. Baťův šéfpilot Jan Šerhant, který s letounem dokončil cestu kolem světa v roce 1937, bojoval u 68. noční stíhací perutě a v roce 1942 sestřelil německý bombardér Dornier 217.
Technické údaje: Lockheed L-10A Electra
Rozpětí: 16,764 m
Délka: 11,760 m
Výška: 3,073 m
Nosná plocha: 42,577 m2
Hmotnost prázdného stroje: 2926 kg
Vzletová hmotnost: 4762 kg
Motory: 2x Pratt & Whitney R-985 o výkonu 450 hp
Maximální rychlost: 325 km/h ve výšce 1524 m
Cestovní rychlost: 306 km/h ve výšce 2926 m
Počáteční stoupavost: 347 m/min
Dostup: 6462 m
Dolet: 1304 km