AT-6D / Harvard Mk.IIa
North American T-6 Texan je legendární jednomotorový dvoumístný cvičný letoun užívaný ve druhé světové válce armádními i námořními piloty k přístrojovému i střeleckému výcviku. Na tomto typu letounu bylo vycvičeno tisíce spojeneckých letců, mezi nimi i stovky Čechoslováků, kteří pak sloužili v řadách Britského královského letectva RAF.
Čs. piloti získali první kontakt s těmito stroji již v letech 1939/40 za francouzské kampaně, zejména na půdě stíhacího výcvikového střediska CIC v Chartres a letecké školy v Avordu. Po přesunu leteckých škol do Kanady se hlavní bází pokračovacího výcviku RAF s Harvardy Mk.II/IIb počínaje rokem 1942, staly pro čs. pilotní žáky No.39 Service Flying Training School ve Swift Current, 37. SFTS v Calgary, 32. SFTS v Moose Jaw a 34. SFTS Medicine Hat.
Od jara 1944 byly dodávány Harvardy Mk.IIb ze zámoří i do Británie. V srpnu obdržely Harvardy první pokračovací školy RAF. Z těch, u nichž se nacházeli čs. žáci a učitelé létání je možné uvést No.5 AFU (Advaced Flying Unit) v Tern Hillu a No.17 SFTS ve Spitalgate. Působili zde i čs. instruktoři, např. zkušený stíhač Flight Lieutenant Vojtěch Smolík DFC.
AT6C Harvard Mk-IIa, který je součástí sbírky muzea Classic Trainers z.s. Hangár 3 v Plzni Líních, byl v červenci 2017 přebarven do podoby stroje FX352 „11”, který sloužil u 2. cvičné squadrony 17. SFTS ve Spitalgate a připomíná tak méně známou, ale důležitou kapitolu československého vojenského letectva u výcvikových jednotek v RAF.
Technické údaje:
Osádka: 2
Rozpětí: 12,81 m
Délka: 8,84 m
Výška: 3,57 m
Nosná plocha: 23,6 m²
Hmotnost prázdného letounu: 1886 kg
Vzletová hmotnost: 2548 kg
Maximální rychlost: 335 km/h
Dostup: 7400 m
Dolet: 1175 km
Pohonná jednotka: 1 × Vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec Pratt & Whitney R-1340-AN-1 Wasp Výkon motoru: 600 hp (447 kW)