Spitfire, dle mnohých nejkrásnější a zcela jistě nejslavnější a nejlepší stíhací letadlo britského královského letectva za druhé světové války, které se zároveň stalo symbolem RAF. Prototyp Spitfiru vzlétl v roce 1936 a během válečných let byl neustále modernizován. Výroba probíhala v letech 1938 až 1948 a během deseti let vzniklo celkem 20 334 kusů různých verzí. První Spitfire byl zařazen do služby před 80 lety a velmi úspěšně zasáhl do bojů na všech bojištích druhé světové války.
Spitfire je neodmyslitelně spjat s účastí Československých stíhačů v řadách britské RAF. Letošní rok si připomínáme 75. výročí návratu Spitfirů Čs. stíhacího wingu do vlasti. Mezi letci, kteří měli to štěstí a vrátili se 13. srpna 1945 do osvobozené vlasti, bylo i mnoho západočeských rodáků a jména jako Karel Pošta, Ladislav Světlík, Václav Šlouf, Josef Prokopec či Jiří Hartman jsou mezi leteckou veřejností obrovským pojmem.
Českoslovenští piloti sehráli významnou úlohu při otevření západní fronty. Všechny tři československé stíhací perutě RAF (310., 312. a 313.) tvořili od 8. listopadu 1943 134. Czechoslovak Airfield (na přelomu května a června přejmenovaný na 134. československý wing). Jednotka vyzbrojená vynikajícími Spitfiry Mk.IX byla zařazena do 2. TAF (taktické letecké armády), která měla za úkol podporu invazních a s invazí souvisejících operací.
Dne 6. června 1944 v „den D“ čs. stíhači podporovali vylodění 1. kanadské armády. Do 28. června se účastnili bojů v Normandii, ovšem z důvodu absence záloh byli z fronty odvoláni a 3. července byli přiděleni k velitelství Protivzdušné obrany Velké Británie. Za necelý měsíc působení v rámci operace Overlord sestřelili příslušníci čs. wingu 5 nepřátelských letadel jistě, 1 zničili pravděpodobně a 7 jich poškodili.
Z britských letišť poté vykonávali přepady německých lodí, vlaků a bojové techniky ve Francii a Nizozemí, doprovázeli bombardovací svazy, zjišťovali a ničili létající střely V-1. Ve dnech 17. – 26. září 1944 se Spitfiry 310. a 312. stíhací perutě účastnily ochrany známé výsadkové operace Market Garden v prostoru Arnhemu a Eindhovenu v Nizozemí. Poslední velkou akcí čs. stíhacích perutí byla účast na výsadkové operaci v prostoru Weselu dne 24. března 1945.
Spitfire TE184
Spitfire sériového čísla TE184 byl vyroben původně jako verze XVI (16) s kapkovitou kabinou na sklonku II světové války. Po válce postupně vystřídal několik jednotek. 30.ledna 1951 absolvoval nouzové přistání bez podvozku. Jeho poškození bylo klasifikováno jako „neopravitelně poškozen“ a létání bylo ukončeno po 320 nalétaných hodinách. TE184 byl uložen pod číslem 6850M u "64 Centre Reserve" v Long Benton.
Od roku 1952 do roku 1967 byl TE184 používán jako památník u vchodu 1855 (Royton) Sqn Air Training Corps. V roce 1969 se TE184 objevil ve slavném filmu "Bitva o Británii" jako statická rekvizita. Po té byl uskladněn.
První civilní majitelem byl Nick Grace, slavný znalec Spitfirů. Následovala rekonstrukce u Trent Aero Services. Zde také došlo k změně kapkovité kabiny za starší „hrbatou“ . V roce 1989 obdržel civilní označení G-MXVI. Po 39 letech mlčení, se TE184 23 listopadu 1990 opět vznesl do vzduchu. Poté vystřídal několik majitelů. Následovala další rekonstrukce letounu zvětšením křídlových nádrží a vyztužením hlavního nosníku. V únoru 2009 pak dostal TE184 povolení pro neomezenou letovou obálku.
V roce 2011 se majitelem stává Stephen Stead. Od roku 2013 spolupracuje Stephen Stead se sdružením Classic Trainers, které se stává přidruženým členem Classic Aircraft Display a Spitfire TE184 nachází své letní sídlo v Hangáru 3 na letišti v Plzni-Líních.