Z Trinidadu do Plzně, aneb letecký život plzeňského Stinson AT-19 Reliant

31.07.2018
Z Trinidadu do Plzně, aneb letecký život plzeňského Stinson AT-19 Reliant

Z Trinidadu do Plzně, aneb letecký život plzeňského Stinson AT-19 Reliant

Letoun Stinson AT-19 Reliant který uvidíte v letovém programu leteckého dne v Plzni-Líních, byl vyrobený na konci roku 1942 s výrobním číslem 004 a je druhým nejstarším existujícím kusem z této série a nejstarším létajícím kusem na světě, který nebyl přestavěn na civilní verzi a zůstal dodnes v původním provedení bez jakýchkoliv úprav, včetně interiéru.
 
Samotný zálet absolvoval v lednu 1943 u výrobce ve Wayne (stát Michigan). Po dodání Britům, kde obdržel sériové číslo FK817, sloužil v letech 1944-45 u 752. sqaudrony Royal Navy na základně RNAS Piarco na ostrově Trinidad. Po skončení druhé světové války jej odkoupil jako válečný přebytek, civilní subjekt v USA a do roku 1965 provozoval v Texasu. Po 30leté přestávce došlo k jeho rekonstrukci, kdy se stroj dostal zpět do původní vojenské podoby a adekvátního zbarvení letecké složky britského námořnictva.
 
Po odkoupení českým zájemcem v roce 2016, došlo k jeho rozebrání a lodní přepravě do Německa. Po jeho opětovném sestavení a záletu na sportovním letišti Itzehoe u Hamburku, došlo 16. Června 2016 k přeletu na nové působiště letiště Plzeň-Líně, kde se stal součástí tamního leteckého spolku Classic Trainers.
 
Stinsony Reliant mají na čs. letectví přinejmenším dvě napojení. V druhé polovině třicátých let používalo letecké oddělení firmy Baťa jeden stroj verze SR.6 na letišti v Otrokovicích. V rámci britského RAF vykonávali čs. piloti přidělení u 24. a 510. spojovací squadrony v letech 1940-45 s Relianty verzí SR.8 až SR.10, úlohy přepravy osob po ostrovech.


TOP